Globalisering
Verden har blitt globalisert og blir stadig mindre og Facebook er et godt eksempel på det. Det er en plass der man kan dele tanker, erfaringer og kunnskap. Nettsamfunnet kan derfor være et hjelpemiddel for mediedanningen til ungdommene når de bruker sin mediekompetanse. Der det betyr å bruke sine kunnskaper og ferdigheter rundt det å ta i bruk digitale verktøy, men også innsikt i samfunnet og hvilken rolle man har i forhold til det (Vettenranta, 2007:18) Det står sentralt at man må bygge en bro mellom skolen og verden utenfor og derfor blir det skolens oppgave å tilby muligheter for kritisk analyse og for å arbeide med moralske og etiske emner i et globalt perspektiv. Dette kan så gi de unge medieerfaringer som kan være med på å oppdra demokratiske borgere (Vettenranta 2007: 25-30). Hørespillet i lydfilen til området globalisering er et eksempel på en situasjonen der læreren kan legge opp til å jobbe videre med moralske og etiske emner. På denne måten er man også med på å bygge en bro mellom det som er kjent og fjernt, som igjen kan være med på å oppdra demokratiske samfunnsborgere og medmenneske.
Personvern
Personvern er et aktuelt tema i skolen og en del av begrepet mediedanning. Dette fordi stadig mer innhold kan deles raskere, til flere og på andre måter enn tidligere. Sosiale medier som Facebook står da spesielt sterkt fordi man kan stå frem med personlig informasjon. Det har blitt en arena som lett kan bli misbrukt, og det skjer ofte ved spredning av bilder uten personens tillatelse. Regjeringen og datatilsynet har tatt opp denne problemstillingen i nyhetsbildet og gjort flere grep for å bedre ungdommens kunnskap om dette, samt prøvd ut ulike verktøy for å oppnå det. Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet skriver også at arbeidet med personvern på internett må bli en del av skolens IKT-opplæring. De unge må få kjennskap til hvilke retter de har og at de forstår konsekvensene av nettpublisering av personlig informasjon og bilder (regjeringen, 2011).
Tilpasset opplæring
Innslaget om tilpasset opplæring gir et konkret eksempel på hvordan en kan bruke Facebook som et verktøy til å tilpasse opplæringen. Den gitte informasjonen blir delt på forskjellige måter som er med på å støtte oppunder elevenes sanseapparat og læringsstiler (Gordon Wells 1999, i Karlsen og Wølner 2009: 187). Gjennom tekst, bilder, lyd eller film kan en presentere stoffet slik at alle har en forutsetning til å forstå og delta på Facebook som en arena for deling av kunnskap og informasjon. Et viktig moment i denne biten og en forutsetning for tilpasset opplæring vil være at læreren er aktiv og deltakende i elevens arbeid med Facebook slik at han både blir en faglig veileder, og en veileder i mediedanningen.
__________________________________________________________________________________________________________
Kilder
Karlsen, A. V. og Wølner, T. A. (2006): Den femte grunnleggende ferdighet. Portefølje og digitale mapper - et sted for læring. Gyldendal Norsk Forlag AS.
Vettenranta, S (2007): Mediedanning og mediepedagogikk. Fra digital begeistring til kritisk dømmekraft. Gyldendal akademisk, Oslo.
Regjeringen.no (2011): Ungdom, makt og medvirkning, vurderinger og tiltak. Hentet 15. april 2012 fra http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/nouer/2011/nou-2011-20/9/4.html?id=668842
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar